Suurin turvallisuusriski liikenteessä on asenne

Suurin turvallisuusriski liikenteessä on asenne

Liikenneturvallisuus oli Autoliiton Autonpäivän teema tänä vuonna. Se saisi minun puolestani olla kestoteema. Paitsi turvallisempia autoja ja parempikuntoisia teitä turvallisuuden lisäämiseksi tarvitaan asenteenmuutosta.

Vaikka kuolemaan johtanet onnettomuudet ja loukkaantumiset ovat merkittävästi vähentyneet, tuntuu välillä, että piittamattomuus muista liikentessä on lisääntynyt. Minäminä-ajattelu auton ratissa on liikaa vaikka se ei todellakaan kuulu yhteisille teillemme. Piittamattomuus muista tielläliikkujista on suurin riski liikenteessä. Peltikuoren ja kypärän sisällä joskus unohtuu, että muillakin tiellä liikkujilla on kasvot.

Vastuuttomasta liikennekulttuurista viestivät erityisesti ylinopeus, punaista päin ajaminen ja rattijuoppous Viime mainittu on se rikkeistä vakavin ja vaikein, johon on puututtava nykyistä järeämmin keinoin.

Henkilökohtaisesti kannatan promillerajan laskemista liikenteessä 0,5 .stä 0,2:een. Se olisi ennen kaikkea viesti asenteisiimme. On huolestuttavaa, kun osa nuorista  vähän vanhemmistakin laskeskele baarissa miten monta voi juoda ja milloin voi autoilla taas kotiin. Jos otat et aja- asenne ja kampanja pitäisi taas kaivaa esille. Jos promilleraja olisi alempi, spekulointi olisi varmasti vähäisempää.

Törkeistä rattijuopumusrikoksista pitäisi rankaista nykyistä rankemmin. Erityisen pahalta kuulostavat rikoksen jatkuvat uusijat, jotka ovat  aikoja sitten menettäneet korttinsa. Kannatankin liikennevaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokisen (kok) esitystä, jonka mukaan rattijuoppo voisi menettää auton valtiolle ja sen arvo siirretäisiin rikosuhrirahastoon.

Asenteilla on suuri merkitys liikenneturvallisuudelle. Pelkkä teiden kunnostaminen ei riitä vaikka sekin on tärkeää. Perustienpitoon on ensi vuonna luvassa n puoli miljardia euroa, vaikka summa on suuri , se ei riitä läheskään laajan tieverkkomme puutteita korjaamaan. maanteitä on maassamme yli 80 000 kilometriä ja tarpeet peruskorjaukseen ovat valtavia.

Mikkelissä saamme olla tyytyväisiä että Viitostien Mikkelin kohdan peruskorjaus alkaa ensi vuonna. Vain kolme uutta hanketta alkaa ensi vuonna. Tiukka taloustilanne vaikuttaa luonnollisesti myös tiehankkeiden määrään. Silti pidän erittäin tärkeänä, että myös Savonlinnan Rinnakkaisväylän kolmas vaihe toteutuu pian. Hallitusohjelmaan kirjasimme, että keskeneräiset  hankkeet viedään tällä kaudella päätökseen. Käytännössä ainoa tälläinen keskeneräinen hanke on juuri Savonlinnan hanke. Mutta koska raha on tiukassa ja uusia säästöjä vaaditaan kaikilla hallinnonaloilla, tilanne on vaikea. Työ jatkuu!

Jaa artikkeli

Kommentit (0)

Viimeisimmät blogikirjoitukset

Blogi
arkisto