Uusimmat

Suomi kiehtoo, samoin Etelä-Savo (Mikkelin kaupunkilehti 4.8.2016)

Kesä on matkailun parasta aikaa. Tämä kesä on ollut erityisen hieno matkailukesä ja se jatkuu. Suomalaiset mökkeilevät, käyvät maakunnan kesätapahtumissa ja monet ulkomaiset turistit vasta aloittelevat lomiaan. Matkailuala kasvaa ja kasvulle on valtavasti mahdollisuuksia. Matkailun osuus maan bkt:stä on noin 2,5 prosenttia ja elinkeino työllistää yli 130 000 henkilöä ja määrän odotetaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä vielä useilla kymmenillä tuhansilla. Matkailua pitää yllä kotimaanmatkailun suuri suosio ja lisää kasvua luo ulkomailta tulevat matkailijavirrat: Suomessa vierailevien turistien määrän arvioidaan kasvavan muutaman prosentin vuosivauhtia. Valtaosa turisteista saapuu edelleen Venäjältä, Virosta, Ruotsista ja Saksasta, seuraavaksi listalle on kuitenkin kivunneet maat joiden matkailijapotentiaali on valtaisa: Kiina ja Japani.

Suomi houkuttelee kasvavissa määrin Aasialaisia, parhaimpana esimerkkinä toimii Kiina. Tilastokeskuksen majoitustilastojen mukaan kiinalaisten yöpymisiä suomessa oli vuonna 2015 peräti 181 862 kpl, määrän ollessa 41,3 % suurempi kuin 2014. Kiinan ohella myös Japani on kivunnut Suomeen saapuvien matkaajien tilastoissa merkittävimpien maiden joukkoon. Japanista ja Kiinasta saapuvat turistit pitävät myös kärkipaikkoja kun lasketaan rahankäyttöä Suomessa.

Aasiassa Suomi tunnetaan puhtaana, turvallisena matkailumaana, jossa kiehtoo ainutlaatuinen luonto ja korkea osaaminen.  Finnairin suorat lennot tuovat useasta Aasian kaupungista matkailijoita Suomeen. Suomen hyvää mainetta ylläpidetään laadukkaiden matkailupalvelujen laadulla. Tästä hyvä esimerkki on Finnair, joka palkittiin tänä vuonna Kiinassa parhaana eurooppalaisena lentoyhtiönä TTG Chinan arvostetussa Travel Awards-tilaisuudessa.

Suomen luonto on kaunis ympäri vuoden ja meillä on vielä kehitettävää luonnollisten resurssien hyödyntämisessä myös matkailussa. Etenkin meillä Etelä-Savossa on erinomaisia edellytyksiä kehittää luonnonläheistä, paremmin tuotteistettua matkailuelinkeinoa, kuten sieniretkiä, kalastusta, suppailua ja vaeltelua. Monet ulkomaiset turistit kaipaavat selkeitä, valmiita ja innovatiivisia matkailutuotteita. Luonnon tehokas hyödyntäminen kestävällä ja ympäristöystävällisellä pohjalla toimii meillä monella muullakin sektorilla, joten miksei myös matkailussa?

Kauniiden järvimaisemien ja luonnonrauhan ohella myös monet tapahtumat, esimerkiksi Savonlinna oopperajuhlat ja nyt viikonloppuna järjestettävä Jurassic Rock ovat hyviä mahdollisuuksia yhdistää vilkas kotimaanmatkailu kasvavaan ulkomailta tulevaan matkustajavirtaan. Turistien houkuttelu Suomeen, tapahtumiin tai luonnonhelmaan, on kuin mikä tahansa muukin vientituote. Tarvitaan vain rohkeutta markkinoida sitä mitä meillä on tarjota. Ja tarjottavaa meillä matkailun puolesta löytyy. Meille arkinen asia on monelle turistille eksotiikkaa.

Ongelmia ulkomaisten turistien kasvulle asettaa Suomen kansainvälisesti epätavalliset ajat viettää kesälomia. Suomalaisten kotimaan matkailu pysähtyy kuin seinään kun koulut alkavat. Monet palveluntarjoajat joutuvat vähentämään palvelujaan. Tämä on absurdia kun monet ulkomaiset lomailijat vasta saapuvat maahamme. Elokuu voisi olla matkailuyrittäjien superkuukausi, jos muuttaisimme koulujen loma-aikoja tukemaan matkailuelinkeinoa. Loma-aikoja yhdenmukaistamalla myös suomalaiset perheet saisivat paremmat mahdollisuudet nauttia paitsi elokuun kauniista kesäpäivistä ja lämpimistä uimavesistä, myös paikallisten palveluntarjoajien palveluista. Positiivinen piristysruiske matkailuun säteilisi myös muille aloille ja auttaisi luomaan työpaikkoja.


Tuoreimmat
kirjoitukset

Tuoreimmat
puheet

Kirjoitusarkisto

puhearkisto