Nuoret, järki mukaan liikenteeseen

Itä-Savo 24.6.2008, Juvan lehti 19.6.2008

Nuoret, järki mukaan liikenteeseen!

Vauhdin hurma vetoaa erityisesti nuoriin miehiin. Vaikuttaa siltä, että yhä useampi nuorukainen sivuuttaa liikennesäännöt varsinkin kesäisillä teillä ajaessaan. Valoisat illat ja kuivat tiet houkuttelevat nuoria miehiä testailemaan ajokkejaan. Kaahailu johtaa vuosittain useisiin onnettomuuksiin, liian usein peruuttamattomin seurauksin.

Liikenneturvan selvityksen mukaan nuorilla miehillä on kuusinkertainen riski joutua onnettomuuteen naisiin verrattuna. Tyypillistä onnettomuuksille on tieltä suistuminen liian suuren vauhdin takia. Liikennekulttuuriin tuntuukin syntyneen uusi kaahailija-alakulttuuri. Internetissä leviävät videopätkät, jossa kaaharit esittelevät vaarallisia ja hulluja temppuja yleisillä teillä. Oppia on ilmeisesti haettu länsinaapurista, jossa kaahailusta on tullut merkittävä ongelma. Kehitys on äärimmäisen huolestuttavaa. Hurjasteluun tulee puuttua voimakkaasti, ottamalla ensimmäiset askeleet paikallisella tasolla. Viime vuonna Itä-Suomen läänissä menehtyi liikenneonnettomuuden seurauksena kahdeksan 15–24-vuotiasta nuorta. Vakavia loukkaantumisia puolestaan tilastoitiin lähes kolmesataa. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kovalla vauhdilla ajetuissa nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa noin 65 % kuljettajista oli alkoholin vaikutuksen alaisena.

Myös mopoilun kasvanut suosio näkyy valitettavasti myös nuorten onnettomuustilastoissa. Vuosittain mopo-onnettomuuksissa menehtyy noin kymmenen henkilöä. Mopojen vaarallisuutta lisää niiden virittäminen, joka valitettavasti Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan on yleistynyt voimakkaasti. Etenkään vanhimmat mopot eivät välttämättä kestä virittämistä, jolloin riski joutua vakaviin onnettomuuksiin kasvaa.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on käynnissä useita eri hankkeita. Alkolukon käytön laajentamista selvitetään. Liikenne- ja viestintäministeriössä on myös perustettu ajokorttiuudistusta pohtiva työryhmä. Samalla selvitetään pakollisen mopokoulutuksen tarpeellisuutta. Mopokortin ikärajan nostamista 16 vuoteen on syytä harkita, samoin ajokokeen liittämistä mopokortin suorittamiseen.

Tärkeässä osassa ovat tietysti myös teiden turvallisuutta valvovat poliisit. Kehyspäätöksen yhteydessä poliisin määrärahoihin on vuosille 2009-2012 tulossa tuntuvia lisäyksiä. Onkin välttämätöntä, että jatkossa kenttätyöhön erityisesti liikennevalvontaan voidaan jatkossa palkata lisää poliiseja. Poliisin näkyminen liikenteessä on parasta ennaltaehkäisyä kaahailuun ja muuhun häiriötä aiheuttavaan liikennekäyttäytymiseen.

Tärkeintä olisi kuitenkin pystyä vaikuttamaan nuorten asenteisiin, jotta kaahailun ihannoiminen ja rattijuoppous saataisiin laskuun. Nuorten osalta tärkeitä vaikuttajia ovat koulun ja järjestöjen ohella myös omat vanhemmat ja muut aikuiset. Etenkin alaikäisten mopoilijoiden vanhemmilla on suuri vastuu siitä, millaisilla menopeleillä lapset muun liikenteen seassa liikkuvat.

Lenita Toivakka
Kansanedustaja (kok)
Etelä-Savo